RECENZE: O Veverčákovi, který se bál | Katie O´Donoghue

 

Pomůžou zvířátka malému Veverčákovi překonat strach?


Malý Veverčák od posledního podzimu neopustil své hnízdečko. Potřebuje nasbírat oříšky na dlouhou zimu, ale má příliš velké obavy, než aby opustil svůj útulný příbytek

Naštěstí má Veverčák v lese spoustu kamarádů, od Střízličky přes ježka Čmuchala, králíka Šediváka až po pana Lišáka, jezevce Kmeta a Velejelena. Budou jejich rady stačit na to, aby se Veverčák odvážil vyrazit ven?

Velice aktuální a potřebný příběh, který je krásně ilustrovaný i vyprávěný.

"Ahoj Veverčáku," řekla Střízlička. "Zajímalo mě, čí obličej jsem tu zahlédla vykukovat z díry. Jak to, že tě tady ani dole v lese nikdy nevídám? Copak bys už neměl začít sbírat žaludy na zimu?"
"Ach, nemyslel jsem si, že si mě někdo všimne!" řekl Veverčák. "No ano, teď je období sběru, jenže já se trošku bojím vyrazit do lesa. Už je to dlouho, co jsem se setkal s ostatními zvířátky, a třeba se toho od loňska hodně změnilo. Jen na to pomyslím, přepadne mě strach. Začnou se mi potit packy, rozklepou se mi nohy a pak se mi vůbec nikam jít nechce!"
Když si Střízlička Veverčáka vyslechla, na chvíli se zamyslela. Vybavila si vlastní strach a obavy. A tehdy se rozhodla, že mu pomůže.


O Veverčákovi, který se bál je novinkou pro dětské čtenáře, kterou přináší nakladatelství Ocelot. Pojďme se společně podívat na příběh o malém veverčím klukovi, který se bojí opustit bezpečí svého příbytku.

Obálka se vydařila, v hlavní roli je na ní Veverčák, který spí, zachumlaný v klubíčku a díky své ilustraci jistě zaujme nejednoho malého čtenáře.

Uvnitř se ukrývá celkem šest kapitolek, které nejsou nikterak dlouhé a dají se pohodlně předčítat i jako jednotlivé části před spaním.

Nicméně díky velikosti písmenek, která jsou opravdu větší, je kniha vhodná také pro první samostatné čtení. 

Malému čtenáři příběh o bázlivém Veverčákovi zpříjemní i ilustrace, které jsou opravdu vydařené. Působí jako malované pastelkami v kombinaci s vodovými barvami a já jsem z nich byla opravdu nadšená. Jednotlivé obrázky jsou nejen hezky namalované, ale také barevné kombinace jsou v příjemných podzimních tónech.

Musím zmínit i kvalitu papíru, na kterém je kniha vytištěna. Byla jsem totiž příjemně překvapena - papír je pevný a kvalitní, takže krásně odolá i necitlivým dětským ručkám.

A teď k samotnému příběhu. Už je to celou věčnost, co se malý Veverčák naposledy proběhnul po lese. Místo toho raději bývá v bezpečí svého pelíšku. I když pravidelně vykukuje, protože ví, že už by měl začít sbírat žaludy na zimu, přesto se strašně bojí opustit svůj bezpečný úkryt.

Jednoho dne si ho všimne Střízlička a nabídne mu svou pomoc, kterou Veverčák přijme. Střízlička mu je oporou při procházce lesem a společně se vydávají za dalšími zvířátky, která Veverčákovi radí, jak se svému strachu postavit, jak s ním bojovat a také mu ukazují, že bát se je normální, ať už jste malá Střízlička nebo velký Velejelen.

Veverčák se postupně se svými obavami učí pracovat a zároveň zjišťuje, že každý má občas pocity úzkosti nebo obav z neznáma bez ohledu na to jak velký nebo silný může být.
Zároveň příběh ukazuje, jak důležití jsou přátelé, kteří v případě nouze nabídnou pomocnou ruku a díky jejich podpoře se stáváme silnějšími. 

Zvířátka zároveň Veverčákovi prozrazují, jak může se svou úzkostí pracovat a učí jej různé pomocné techniky, které mu pomáhají překonat jeho obavy. 
Z textu jde cítit, že autorka má s terapií zkušenosti a opravdu citlivě, hezky a zároveň poutavě vypráví příběh o překonání svých obav, o práci se svým strachem a také o přátelství, které nám dává víc než se může zdát.

Věřím, že kniha si získá nadšené čtenáře nejen mezi těmi malými, ale také osloví i ty velké. 


Za zaslání recenzního výtisku mnohokrát děkuji internetovému knihkupectví Megaknihy,
kde si knihu O Veverčákovi, který se bál můžete zakoupit.







Název: O Veverčákovi, který se bál
Autor: Katie O´Donoghue
Překlad: Jana Michalcová
Ilustrace: Katie O´Donoghue
Nakladatelství: Ocelot
Počet stran: 60
Rok vydání: 2023
Vydání první


Žádné komentáře:

Okomentovat