RECENZE: Noční návštěva | Carol Goodmanová

Ani největší sněhová bouře 
nepohřbí děsivá tajemství...


Jedné noci, uprostřed sněhové bouře, vystoupí z autobusu Alice s desetiletým synem Orenem.
Prchají před jejím násilnickým manželem a zoufalá Alice se snaží schovat a ochránit sebe i své dítě.
Jedno tajemství si ovšem nechává pro sebe.

U autobusu je vyzvedne Mattie, padesátiletá sociální pracovnice, která žije sama v polorozpadlém domě uprostřed lesa. Když je potřeba se uprostřed noci o někoho postarat, volají právě jí.

Všechny svaly v Alicině obličeji ztvrdly, jako bych jí dala facku. Uvědomuju si, že se snaží neplakat. "Ne, neměla," uzná vzpurně. "Vyrůstala jsem u různých pěstounů, takže jsem nikoho neměla. ale i kdybych měla. Davis mi tvrdil, že když ho zkusím opustit, zabije mě."
I když už jsem různé varianty této výhružky slyšela mnohokrát, nikdy mě nepřestane udivovat majetnickost všech těch násilníků - desetkrát denně ženě tvrdí, že je úplně bezcenná, ale přesto ji nenechají odejít. Udivuje mě to, ale nepřekvapuje.

Podle pravidel by měla odvézt Alici a Orena na místní ubytovnu, ale místo toho je vezme k sobě domů. Že Oren jí připomíná mladšího bratra, který před třiceti lety zemřel, když mu bylo deset, si ovšem Mattie nechává pro sebe.

Zatímco sněhová bouře okolo nich zesiluje, vyplouvá minulost obou žen na povrch.

Která z nich je víc nebezpečná a která ve větším nebezpečí?


Noční návštěva je kniha, která mne zaujala hned na první pohled. Po bližším prozkoumání jsem usoudila, že by se mohlo jednat o to pravé ořechové a tak jsem neváhala a do knihy se pustila. 
Děsivé tajemství a ošklivá sněhová bouře. No řekněte sami, který milovník thrillerů by odolal?

Obálka knihy působí přesně tak, jak příběh samotný. Opuštěný dům zasypaný sněhem, všude temno. Ano, myslím si, že se jedná o povedený kousek, který naláká už na první pohled.

Uvnitř se ukrývá celkem 35 kapitol, které jsou vyprávěny ze dvou pohledů. 

Prvním vypravěčem je Alice, matka desetiletého synka, která byla nucena uprchnout od svého násilnického manžela. Snaží se dostat co nejdále, aby byli oba v bezpečí a tak si nechává pomoci Doreen, ženou na tísňové lince, která je nasměruje do Delphi, kde se jich ujme srdečná Mattie.

Druhým vypravěčem je právě Mattie. Žena, která žije na samotě v domě po svých rodičích. Ve svém životě nemá nikoho blízkého a tak jí dělá společnost jen její fenka Dulcie.
Její náplní práce je právě pomoc týraným ženám a jejich potomkům a tak ji ani nenapadne, že by se o vystrašenou Alici nepostarala.

Je to právě Mattie, která poruší snad všechna pravidla a rozhodne se, že vystrašenou Alici spolu s Orenem na chvíli ukryje u sebe doma, než se dostanou na bezpečnější místo. To ovšem ještě netuší, čeho všeho se stane svědkem a co pořádně otřese jejím životem.

Celá kniha se točí kolem citlivého tématu týrání žen. Román je protkaný pomyslnou vinou týraných žen a tím, co jako oběti cítí. Že věří, že se jejich násilnický partner změní, ale většinou jsou to jen plané sliby. 
Tyto ženy se stávají silnými ve chvíli, kdy se rozhodnou takového násilníka opustit. 

A Alice je jednou z nich. Je vyplašená a konečně se rozhodla obrátit na sociální pracovníky se žádostí o pomoc. Strašně se bojí, že je s Orenem její násilnický manžel vypátrá a splní své výhružky - že ji zabije. 
Přesto se rozhodla, že Mattie neřekne celou pravdu. Ta se však postupně začne vynořovat na povrch.

Autorčin styl vyprávění je opravdu čtivý a to nejen díky jejímu spisovatelskému umu, ale také díky rozděleným vypravěčům. Díky tomu je celé vyprávění posunuto o level výš a působí opravdickým dojmem. 
Zároveň čtenář může sledovat myšlenkové pochody obou hlavních postav a pochopit tak jejich chování.

Noční návštěva je situována do stavení, které je mimo lidskou civilizaci. Navíc všude kolem řádí ošklivá sněhová bouře a tak jsou nynější obyvatelé spolu uvězněni se svými tajemstvími. 
Autorka se nebála použití duchařských prvků, které by mohly některým čtenářům trochu vadit a celý příběh tím maličko strazit.
Mně se však tyto prvky docela líbily a k příběhu mi seděly. 

Co mi však poněkud vadilo, byla poctivě popsaná vášeň pro Hvězdné války, které miloval malý Oren. Tyto prvky mi vadily a jelikož mi Hvězdné války nic neříkají, tak jsem se přistihla, že oné pasáže čtu s očima až navrch hlavy.
Myslím, že tady mohla autorka trochu ubrat. 

Nicméně i tak stvořila příběh u jehož čtení mrazí. Příběh, kde vyplouvají na povrch tajemství, která měla být již dávno pohřbena.A tato tajemství nyní ožívají, aby bylo spravedlnosti učiněno za dost a viník nevyvázl bez trestu, který mu patří.

Pokud máte chuť na čtivý thriller s duchařskými prvky, tak určitě sáhněte po Noční návštěvě. Věřím, že své volby nebudete litovat, stejně jako já.


Za zaslání recenzního výtisku mnohokrát děkuji nakladatelství Cosmopolis,
knihu Noční návštěva si můžete zakoupit na stránkách nakladatelského domu Grada.




Název: Noční návštěva
Autor: Carol Goodmanová
Překlad: Jana Kordíková
Nakladatelství: Grada
Edice: Cosmopolis
Počet stran: 248
Rok vydání: 2020
Vydání první

8 komentářů:

  1. To nevypadá vůbec špatně :) Moc pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat
  2. Mě na knize vadily právě ty duchařské prvky a možná i Hvězdné války, s tím přeháněla. Ale jinak to bylo naspané pěkně, svého čtenáře si autorka podmanila a skvěle popsala okolní krajinu a zimu. Také popsání pocitů a další okolnosti týraných žen bylo dobře popsané. Je dobře, že na to upozornila.
    Jinak moc pěkná fotka i recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mockrát děkuju! :-)
      No, mě tam popravdě štvaly jen ty Hvězdné války :-D Ta duchařinka mi tam nevadila, byla to taková fajn pohádka pro dospělé :-)

      Vymazat
  3. Pěkná recenze. Knihu mám za sebou a hodnotila jsem ji průměrně. Ty duchařské prvky mi tam nesedly a celkově ten konec mi přišel docela slabý a přitažený za vlasy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je fakt, že ten konec byl divočejší a ne každému sedne, no :-)

      Vymazat
  4. Kniha se mi velmi líbila, ale líbila by se mi mnohem více, kdyby tam právě ty prvky duchařiny nebyly :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No ono to teď bude hop a nebo trop :-) Myslím, že spoustě lidem bude ta duchařinka proti srsti :-)

      Vymazat