Se záští | Eileen Cook

Pokud si nepamatujete,
co se stalo, jak můžete vědět,
že nejste na vině?


Osmnáctiletá Jill Charronová se probouzí v nemocnici a zjišťuje, že měla vážnou dopravní nehodu. Jako zázrakem přežila se zlomenou nohou, potlučeným obličejem a dalšími méně vážnými zraněními.

Strašně však touží, aby ji rodiče pustili na výlet do Itálie, který si nechce nechat za nic na světě ujít. Bohužel pro ni se však od rodičů dozvídá, že ona autonehoda se stala právě na výletě v Itálii.

Jill si tak uvědomí, že díky autonehodě přišla také o vzpomínky z posledních šesti týdnů. Strašně touží po tom, aby u ní byla také její nejlepší kamarádka Simone, nebo aby mohla alespoň někomu ze svých přátel zavolat. 
Všichni se ke mně chovali, jako bych se každou chvíli měla rozpadnout na tisíc úlomků jako křehká vánoční ozdoba na dlaždicích. Evan Stanley se pořád dokola omlouval, ale já si ho nevšímala. Nemohla jsem uvěřit, že mi kdy připadal přitažlivý. Teď se mi při pohledu na něj chtělo zvracet. Tish ho vyhnala z mého pokoje, pak napůl zatáhla žaluzie a uložila mě do postele. Nemocniční personál tiše chodil sem a tam a dělal, co bylo třeba, ale většinou mě nechali na pokoji. Věděla jsem, že všichni čekají, že budu zdrcená a ubrečená.
To jsem nebyla.
Postupně se Jill dovídá, že součástí autonehody bylo také jedno smrtelné zranění a že si na ni brousí zuby nejen italská policie, která případ vyšetřuje jako vraždu s pokusem o sebevraždu, ale že na ni novináři vyhrabávají spousty nehezkých věcí a hodují na ni jako na mršině.

Její otec sežene nejlepšího právníka a Jill se snaží dát dohromady a vzpomenout si na posledních šest týdnů jejího života. Jestli se jí to však podaří, a co všechno na ni v minulosti číhá, už si budete muset přečíst sami.


Nakladatelství Omega v posledních dnech vydává jednu knihu za druhou a tak se spolu podíváme na zoubek knize Se záští, která nám slibuje mrazivý psychologický thriller s dobře vykreslenými postavami.

Obálka této knihy je velice povedená. Krvavá obloha zapadajícího slunce, barevné domy na skále Manarola v Itálii, spolu s výrazným bílým nápisem, je přímo skvostná. Na předsádkách jsou vyobrazeny tytéž domy, jen v černobílé barvě a celý design je skvěle doplněn všitou červenou záložkou a červenými kapitálky.

V knize na nás pak čeká celkem třicet dva kapitol a v závěru knihy nechybí ani autorčino poděkování.

Celý příběh nám vypráví naše hlavní hrdinka Jill, můžeme tedy sledovat jak vnímá útoky novinářů, rady svého právníka nebo jak se pokouší, aby si dokázala vzpomenout co se na výletě v Itálii událo a proč vlastně bourala.

Příběh je doplněn také o různé policejní výslechy, reportáže z Crimewatch nebo třeba o úryvky z internetu. Díky tomu získává celý příběh naprosto jiný náboj a my díky tomu můžeme být více v obraze a lépe pochopit situaci, která nastala a která se kolem Jill děje.

Kniha nám také krásně ukazuje jak je lehké se v dnešním internetovém světě stát štvanou zvěří. Spousta urážlivých a nenávistných komentářů se dokáže zrodit v internetových diskuzích na základě pouhého podezření, bez toho, aniž by toto podezření bylo náležitě dokázáno.

Jill se snaží vyléčit ze svých zranění a dělá všechno pro to, aby si vzpomněla na svůj výlet v Itálii. Úřady se domnívají, že nehoda nebyla nehodou, ale vraždou s pokusem o sebevraždu, z čehož je Jill v šoku. Najednou se jí zbortí celý její pohodlný život jako domeček z karet. 
Jejím úkolem je dokázat, že by nikdy nikomu vědomě neublížila a že by se měl celý případ překvalifikovat jako nehoda.
Jill tedy nebojuje jen o spravedlnost nebo nalezení celé pravdy, bojuje také o to, aby mohla zůstat ve spojených státech jako nevinná. V opačném případě jí totiž hrozí pobyt v italském vězení.

Jill jakožto vypravěč, který si nic nepamatuje a může se jen domnívat co bylo nebo nebylo byl autorčin chytrý tah! Čtenář tak může přemýšlet nad hromadou teorií a vlastně odkrývá tajemství spolu s hlavní hrdinkou.

Ovšem je také nutno podotknout, že pro pravidelné čtenáře detektivek se kniha může jevit jako předvídavá nicméně i tento fakt neubrání tomu, že se jedná o poměrně zdařilé a čtivé dílko. Díky krátkým kapitolám a celému tajemství budete popoháněni ke čtení dál a dál.

Mě osobně celý příběh bavil od začátku až do konce. Rozhodně tento poutavý YA psychologický thriller doporučuji dále, myslím, že má co nabídnout.


Za zaslání recenzního výtisku mnohokrát děkuji nakladatelství OMEGA, knihu si můžete zakoupit zde.
Dále děkuji knihkupectví DOBROVSKÝ, knihu si můžete zakoupit zde.


Název: Se záští
Autor: Eileen Cook
Překlad: Bohuslava Nováková
Nakladatelství: Omega
Počet stran: 256

10 komentářů:

  1. Pěkná recenze, naprosto souhlasím. Mě kniha taky zaujala a to i přesto, že thrillery nečtu zas tak často. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Moc dobrá recenze, kdybych ještě nečetla, nalákala by jsi mě :)

    OdpovědětVymazat
  3. Parádní recenze. Knihu mám na seznamu a jsem přesvědčená, že bude skvělá. Moc se na ni těším :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :-) Tak snad se ti bude taky líbit, až se k ní propracuješ :-)

      Vymazat
  4. Skvělá recenze :) Knihu jsem měla také šanci si přečíst a moc se mi líbila! :)

    OdpovědětVymazat
  5. Jsem ráda,, že se ti kniha líbila :-) Mě hodně potěšilo hlavně to rozuzlení, jak to vlastně všechno bylo, protože jsem si představovala různé scénáře, ale tenhle ne :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem si konečně představovala trochu jinak :-) Nicméně i tak nebyl špatný :-)

      Vymazat