RECENZE: Dolores Claiborneová | Stephen King

Někdy může být nešťastná náhoda
tím nejlepším, co se v životě stane


Dolores Claiborneová žije na vesnici na malém ostrově Little Tall a těžce si vydělává na živobytí jako hospodyně u bohaté Very Donovanové, která tam každoročně jezdí na letní sezónu do svého domu. 

Přizpůsobivá Dolores si zvyká i na Veřinu panovačnost a obě ženy spolu časem začnou poměrně dobře vycházet. Když stará a nemocná Vera po letech zemře a odkáže veškerý majetek Dolores, vesničané si myslí, že ji Dolores zabila. 

Na co že ses to ptal, Andy Bissette? Jestli rozumím svým právům, jak jsi mi je přečetl?
Božínku! Proč jsou některý chlapi tak tupí?
Ne, toho si nevšímej. Přestaň zívat a chvilku mě poslouchej. Mám dojem, že mě budeš poslouchat skoro celej večír, tak si zvykej. Páč já rozumím, co mi čteš. Myslíš, že jsem přišla o veškerej rozum, co jsem tě potkala na tržišti? To bylo v pondělí odpoledne, pokud jsi ztratil přehled. Řekla jsem ti, že s tebou ta tvoje ženská pěkně vymrukne, jestli jí přineseš ten včerejší chleba - ušetříš penny a proděláš libru, jak se říká - a vsadím se, že jsem měla pravdu, co? 
Já svým právům moc dobře rozumím, Andy; moje máma nevychovala žádný pitomce. A chápu i svý povinnosti, Bůh mi pomáhej. 
Všechno, co řeknu, může být u soudu použitý proti mně, říkáš? Copak se zázraky nikdy nepřestanou dít? A ty se přestaň tak blbě culit, Franku Proluxi. Dneska seš možná velkej polda, ale není to tak dlouho, cos tu pobíhal v prochcanejch plínkách a taky ses takhle blbě culil. Dám ti skromnou radu - před starou bábou, jako jsem já, si tenhle blbej úsměv ušetři. Jseš pro mě čitelnější než inzerát na spoďáry v Searsovým katalogu.
No tak jo, už jsme se pobavili, tak na to klidně můžem vlítnout.

Ta v poutavé zpovědi na policii vraždu Very odmítá, ale při výslechu vyjdou najevo jiné temné okolnosti z pohnutého života hlavní hrdinky.

Neuvěřitelně poutavý Kingův román, psaný jako monolog životem pronásledované ženy, se tak trochu vymyká ostatní Kingově tvorbě. Obvyklé tajemno tu zastupuje zatmění Slunce, které sehrálo v příběhu významnou roli.


Už jste četli Dolores Claiborneovou od Stephena Kinga? Že je to strašně dávno? Výborně! V tom případě si můžete osvěžit paměť a přečíst si tento mrazivý román znovu, zvlášť, když nedávno vyšel v reedici. 

Obálka se opět velice povedla a já si myslím, že je perfektně v jednom obrázku obsažené to hlavní. 

Trochu netradičně není text rozdělen na jednotlivé kapitoly, ale jedná se o celistvé vyprávění, které je zakončeno novinovými články.

V knize je obsažena i jednoduchá mapka státu Maine s vyznačením, kterých oblastí se bude týkat úplné zatmění slunce.

Dolores Claiborneová se vymyká autorově tvorbě v hodně směrech. Nejedná se o klasický horor plný nadpřirozena. Dolores je monologem jedné unavené ženské, která vypráví svůj příběh. Nic víc, nic míň. 

Přesto se jedná o román, při jehož čtení vám poběží mráz po zádech. A to nejen díky autorovu umu, vcítit se do role ženy, manželky a matky, ale také díky tomu, že tento příběh by nemusel být tak daleko od toho, aby se doopravdy někdy v minulosti stal. 

Dolores Claiborneová je totiž ženská, která se s ničím a nikým nepáře a čtenář si ji velice jednoduše dokáže představit a to i přes to, že jejímu popisu se King moc nevěnoval. Její vyprávění je nejen mrazivé, ale také drsné a místy i syrové. Nejedná se však o nic jiného než vyprávění o životě jedné ženy, se kterou si osud dost ošklivě pohrával. 

Vzhledem k obvinění z vraždy se Dolores při výslechu doznává, avšak k něčemu úplně jinému, než by čtenář na první pohled čekal. Její vyprávění odtajňuje střípky ze života s despotickým manželem, který jí život rozhodně neusnadňoval. 

Jelikož se jedná o vyprávění staré ženy, tak i text je psán silně hovorově, což celou knihu krásně doplňuje a také díky tomu je příběh zase o fous lepší a uvěřitelnější. Rozhodně se díky tomu čtenář dokáže pořádně vžít do hlavní postavy. 

Rozhodně před autorem smekám pomyslný klobouk, neboť takhle skvěle vykreslit hlavní hrdinku by nedokázala ani každá žena, natož muž. 
Samotnému příběhu pak nechybí ani spád, a nikde se zbytečně nezasekává. Jednoduše budete chtít vědět, co má tahle ženská za sebou a po dočtení na knihu ještě dlouho nezapomenete. 

Rozhodně doporučuji i čtenářům, kteří mají rádi thrillery nebo dramata a Kingovu tvorbu moc nemusí. Pevně věřím, že vás Dolores Claiborneová chytne za srdce, stejně, jako mě.


Za zaslání recenzního výtisku mnohokrát děkuji nakladatelství Beta,
kde si knihu Dolores Claiborneová můžete zakoupit. 





Název: Dolores Claiborneová
Autor: Stephen King
Překlad: Ivan Němeček
Nakladatelství: Beta - Dobrovský
Počet stran: 240
Rok vydání: 2021
Vydání třetí

Žádné komentáře:

Okomentovat