Kobra | Deon Meyer

Benny Griessel je přivolán k případu trojnásobné vraždy. Na místě zjišťuje, že s největší pravděpodobností mají vraždu na svědomí profesionálové, a to nejen díky tomu, jakým stylem byla provedena, ale také díky rytinám plivající kobry s tajemnými iniciály, které byly nalezeny na nábojích.

Nejen, že se jedná o případ trojnásobné vraždy, kdy se díky vyšetřování dozvídáme, že se jednalo o zaměstnance hotelu a dva profesionální strážce, ale navíc je unesen jistý neznámý muž, který měl být ochráněn. Pátrání po identitě uneseného muže značně komplikuje fakt, že do země přiletěl a identifikoval se falešnými doklady.

Později je konečně zjištěno, že onen unesený muž je profesor z univerzity v Cambridge, který vymyslel a dal do oběhu algoritmus, který odhaluje financování terorismu.
Griesselův tým zjistí, že náboje s rytinou plivající kobry používá nájemný zabiják, který je známý svou pověstí člověka, který nikdy nemine, a Interpol o něm nějakou dobu ví.

Mezitím se mladý kapsář Tyrone Kleinbooi snaží svou sestru, která studuje vysokou školu, podpořit seč mu síly stačí. I když už kapsařina není co bývala, jelikož jsou na každém kroku kamery a strážní, přesto Tyrone pohybuje v jemu známém prostředí nenápadně, a drží se rad strejdy Sollyho.

"Myslím, že vám něco upadlo, madam," pronese tiše, důvěrně, s širokým úsměvem, který říká "koukejte, jak jsme tady všichni poctiví." A k tomu ty jeho pravidelné rysy. Postaví se pravým ramenem těsně k ní.
Zatímco ona bude překvapeně zírat na sponku, on vsune pravou ruku do kabelky a čapne peněženku.

Vše se mu relativně daří do doby, než je přistižen po jedné z jeho krádeží. Když je vyslýchán v místnosti pro personál, objeví se tajemný muž a celou ochranku zabije. Tyronemu se podaří utéct, avšak záhy zjistí, že jeho sestra byla unesena a on má klíč k jejímu osvobození.


Kobra je knihou z produkce nakladatelství Moba, která mě zaujala svou anotací a já jsem si řekla, že by se mohlo jednat o skvělou knihu u které se rozhodně nebudu nudit. 
Až poté, co mi dorazila domů jsem se dozvěděla, že se jedná o čtvrtý díl ze série. Jestli jsem byla s knihou spokojená a jestli byl problém to, že jsem předchozí díly nečetla se dovíte v následujících řádcích.

Jako vždy, tak i nyní se spolu podíváme na obálku. Ta určitě zaujme díly jménu samotného autora, které je vyvedeno velkým bílým písmem na modrém podkladě. Můžeme si všimnout, že se na obálce nachází také podvečerní osvětlené Kapské Město.
Obálku bych celkově zhodnotila slovy nic proti ničemu. Zaujme, splní účel.

V knize na nás čeká celkem 62 krátkých kapitol a na konci najdeme slovníček. V samotném závěru můžeme nalézt upoutávku na předchozí Meyerovy knihy.

První polovina se nese spíše v mírnějším tempu, avšak jen co se přes ni čtenář přehoupne stává se její tempo přímo vražedné a čtenář od knihy nemůže odejít, zatajuje dech a z nervozity si začíná okousávat nehty. Až taková jízda to byla, dámy a pánové.

Díky krátkým kapitolám, které jsou opravdu jen na pár stránkách a také díky tomu, že každá kapitola končí téměř v tom nejlepším, je čtenář doslova nucen pokračovat dál a dál a čtení díky tomu opravdu odsýpá.

Benny Griessel je bývalým alkoholikem, který je členem týmu JAPS (jestřábů). Nyní žije s Alexou, od které si sem tam potřebuje oddychnout, a proto občas přespí v práci. Když dorazí na místo činu, oči podlité krví, tak si kolegové myslí, že opět propadl alkoholu. Nicméně jeho bystrost v případu je vyvede z jejich omylu.

Na knize se mi líbilo netypické prostředí Jihoafrické republiky a zároveň dvě dějové linky, které se v průběhu příběhu objevují. Byla jsem opravdu zvědavá na to, jak se do případu vraždy zamotal Tyrone, jakožto obyčejný zlodějíček.

Jediné, co mě při čtení rušilo byly afrikánské výrazy, které jsou přeloženy v zadní části knihy ve slovníčku. Za chvíli mě hledání ve slovníčku přestalo bavit. Nicméně i tak jsem si knihu neskutečně užila a i když má něco málo přes 400 stran, tak jsem si ji vychutnala poměrně rychle.

Nesmím opomenout zmínit, že i když se jedná již o čtvrtý díl ze série, ničemu nepřekáží začít právě tímto dílem. Případ je samostatný a jediné, co mi mohlo uniknout jsou vztahy mezi hlavními hrdiny, nebo Bennyho alkoholismus. 

Kobra je vážně skvělým krimithrillerem, u kterého se rozhodně nebudete nudit a já knihu doporučuji všemi deseti.


Za zaslání recenzního výtisku mnohokrát děkuji nakladatelství MOBA.
Knihu si můžete zakoupit zde.


Název: Kobra
Série: Benny Griessel (4. díl)
Autor: Deon Meyer
Překlad: Jakub Kalina
Nakladatelství: Moba
Počet stran: 424




4 komentáře:

  1. Knihu od tohoto autora už jsem párkrát držela v ruce v knihovně, ale vždycky jsem ji vrátila, ani nevím proč. Možná se zaměřím na první díl série, ale zase rozečítat nějakou sérii...uf. Uvidím, každopádně tvá recenze mě na autora navnadila :-) Něco od něj zkusím při nejbližší příležitosti.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky nejsem fanouškem sérií, nicméně tahle kniha mě fakt bavila. Měla spád a nenudila. Nicméně po prvním díle asi sahat nebudu :-D na to jsem lenoch.

      Vymazat
  2. A sakra! Uvědomila jsem si, že tu mám Kobru taky na recenzi a ještě jsem se ani nedostala k přečtení a nemám páru, kdy se tak stane... no budu doufat, že je Moba milosrdná a že se mi bude líbit tak, jako tobě :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak snad se k ní co nejdříve dostaneš a bude tě bavit stejně, jako mě :-)

      Vymazat