RECENZE: ...a pak přišlo ráno | antologie

Jedno téma,
třiadvacet různých pohledů


Vysvobození z noční můry. Druhá šance. Zázrak. Nebo jen nový den starého života. Rozbřesk přináší mnohé – ovšem co pro nás má skutečně nachystáno, to se nedozvíme, dokud sami neotevřeme oči.

A nejinak tomu je i s touto sbírkou povídek a básní od nové vlny českých spisovatelů. Každý z autorů pojal zadané téma jinak. Po svém. Vznikla tak žánrově pestrá antologie plná niterných zpovědí, humoru a mrazivých rozuzlení, u které nikdy nevíte, co přinese další stránka.

Jako kdyby mi někdo kopl do celého těla naráz. Zcela oslepený jsem udělal pár kroků nazad, zapotácel se a po pár vteřinách zjistil, že hledím do stěn své dílny. Poněkud zaskočeně jsem zůstal stát na místě. Nevěděl jsem, co přesně tu dělám, ale držel se mne zvláštní neodbytný pocit. Takové to bezejmenné nutkání, jaké má člověk, když pro něco jde, zahne za roh a najednou neví, pro co šel. To se mi nepodobalo. Jsem zvyklý, že někdy při práci zapomenu na vše kolem, ale abych zapomněl i na samotnou práci, to se mi ještě nestalo. Došel jsem ke svému pracovnímu stolu a trochu tázavě pohlédl na jeho desku, abych si připomněl, na čem že to právě pracuji, jenomže tu pokrýval jen běžný provozní nepořádek. Přesto jsem si ale byl jist, že jsem chtěl něco zcela konkrétního.
- Andrea Pořízková, Hodinář a myš             


Některá jména, jež zde najdete, dobře znáte z obálek bestsellerů. S jinými se setkáte nejspíš poprvé, ovšem rozhodně ne naposledy.

Připravte se. Přichází ráno. A s ním třiadvacet probuzení.


Osobně jsem dříve moc povídkové knihy nevyhledávala. Vadil mi na nich hlavně fakt, že je každá povídka opravdu povídkou a než se stihnu pořádně rozkoukat, tak je konec. Měla jsem tedy raději "plnohodnotné" příběhy, při jejichž čtení má fantazie pracovala (a pracuje) na plné obrátky.

Přesto se však s věkem čtenářský vkus mění a já nejsem výjimkou. Povídky mne začaly zajímat a já s nadšením objevuji jejich kouzlo.
Tentokrát se mi do ruky dostala kniha s názvem ...a pak přišlo ráno, kterou bych vám ráda blíže představila.

Obálka se nese v jednoduchém stylu, který však na první pohled rozhodně upoutá a to hlavně díky názvu knihy. Ten je vyveden v červené barvě na světlém podkladu.
Dvacet tři povídek a básní pro nás připravili autoři méně známí, i ti, o kterých jistě mnoho z vás již slyšelo.

Některé z povídek jsou lepší, jiné horší a některé se jeví jako splácané takříkajíc za pět minut dvanáct.

V knize si najdou své také milovníci moderní poezie. Někteří autoři totiž vsadili právě na tuto notu. Bohužel si však netroufám tvrdit, nakolik se autorům povedly, neboť tento žánr jde úplně mimo mě. Neumím moc číst mezi řádky nebo "šifrovat" metafory.

Zaraženě otevřela pusu, protože okolí se jaksi nezdálo v pořádku. Před budovou parkovalo několik bryček tažených koňmi, po náměstí korzovaly dámy v dlouhých nabíraných šatech, v rukavičkách, s kloboučky ve vlasech a s paraplíčky. Za ruku je většinou vedl pán v podivném obleku a vysokém klobouku. Koně ržáli, jejich kopyta klapala na kameni, dámy se hihňaly a pánové jim dvorně pomáhali do povozů. Evelin byla jako opařená, chvíli si myslela, že se ocitla na natáčení jakéhosi historického filmu, ale nikde neviděla žádné kamery. A když nikde nezahlédla maminku, tatínka ani malého brášku, dostala strach. Pak si všimla muže, který do dané scény jaksi nezapadal. Mohl být ve věku Evelinina tatínka. Na sobě měl dlouhý khaki plášť, zpod kterého vykukovaly džíny a tenisky. Na hlavě, pod křivě naraženým cylindrem, mu rostly kudrnaté hnědé vlasy, na tváři rašil vous a bystrýma světle modrýma očima ji pozoroval. Když se setkali pohledem, neucukl, naopak se k ní rozběhl, schody bral po dvou a zpříma se zeptal: „Kdopak jsi, děvče?“
- Kamila Prášková, Troje dveře

Společné téma povídek znělo "a pak přišlo ráno." Proto jsou povídky opravdu různorodé, od cestování časem, přes povídky z minulosti  až po současnost.
I když se mi nelíbily úplně všechny, tak celkově tento počin hodnotím kladně. V podstatě mě bavilo číst příběhy z per českých autorů a užívat si jejich fantazii, která rozhodně probouzela i tu mou.

Pokud jste fanoušky povídkových knih, tak tato vám rozhodně nesmí utéct. Věřím, že si v knize každý najde to své a v konečném důsledku uzná, že si kniha zaslouží být čtena.
Plusem pro čtenáře e-knih je také fakt, že si knihu můžete zdarma stáhnout u svého oblíbeného prodejce.


Název: ...a pak přišlo ráno
Autor: Ortega · Fišerová · Langová · Zvelebilová · Landsman · Pořízková · Addair · Vondrovic · Marton · Peřinová · Koryčanová · Koudelová · Mondschein · Kožušník · Prášková · Fialová · Kantner · Koláček · Dostálová
Nakladatelství: Martin Koláček - E-knihy jedou
Rok vydání: 2019




Žádné komentáře:

Okomentovat