RECENZE: Za pět let | Rebecca Serleová

Všechno může být jinak
než jste si představovali!


Když je ambiciózní newyorské právničce Dannie Cohanové položena tato otázka při nejdůležitějším pohovoru její kariéry, má Dannie připravenou pečlivou odpověď. 

Později - poté, co při pohovoru excelovala a přijala od svého přítele nabídku k sňatku, jde Dannie spát s vědomím, že je na správné cestě k dosažení svého pětiletého plánu.

Ale když se probudí, je najednou v jiném bytě, s jiným prstenem na prstu a vedle úplně jiného muže. V televizních zprávách postřehne datum - je to stejná noc - 15. prosince - ale 2025, za pět let v budoucnosti.

Pomalu se probudím. Jak dlouho jsem spala? Překulím se a podívám se na hodiny na nočním stolku: 22.59. Protáhnu si nohy. David mě přenesl do postele? Povlečení kolem mě mi připadá čerstvě vyprané a chladné a já přemýšlím, že prostě znovu zavřu oči a oddám se spánku – jenže to bych o tohle přišla, o noc našeho zasnoubení, a přiměju se je otevřít. Pořád ještě máme vypít nějaké šampaňské a musíme mít sex. To je věc, kterou by člověk měl udělat v noci, kdy se zasnoubí. Zívnu, zamrkám a pak se posadím, jenže rázem mi dojde dech. Nejsem v naší posteli. Dokonce nejsem ani v našem bytě. Mám na sobě formální šaty, rudé, ozdobené korálky kolem výstřihu. A jsem na místě, kde jsem nikdy předtím nebyla.

Mohla bych vám říct, že si myslím, že se mi to zdá, jenže mně to tak nepřipadá, vážně ne. Cítím nohy a paže a zběsilé bušení vlastního znepokojeného srdce. Unesli mě?

Po velmi intenzivní a šokující hodině se Dannie probudí znovu, na pokraji půlnoci, zpět v roce 2020. Nemůže strávit to, co se stalo. Určitě to bylo mnohem víc než jen sen, ale Dannie není typ člověka věřícího ve vidiny. Ten nesmysl může být okouzlující pouze pro svobodomyslné typy jako je její celoživotní nejlepší kamarádka Bella. Dannie je odhodlána tento zvláštní zážitek ignorovat a rozhodne se na něj nemyslet.

Ale jen do té doby, než uplyne čtyři a půl roku a Dannie se náhodou setká se stejným mužem ze své dávné vidiny....


Za pět let je kniha, která mě zaujala už na první pohled. Netrvalo dlouho a do knihy jsem se pustila v rámci společného čtení. 
Pojďme se blíže podívat, co na knihu říkám.

Kniha rozhodně na první pohled zaujme svou obálkou, která je opravdu úžasná a nápaditá. 

Uvnitř se ukrývá 41 kapitol, které jsou zakončeny dodatkem "poté".
Kapitoly jsou, vzhledem k počtu stránek, docela krátké a rychle se čtou. 

Námět knihy je opravdu zajímavý a originální. Kde se vidíte za pět let? 
Přesně takovou otázku dostáváme na pracovních pohovorech a tato otázka je i základním kamenem celého příběhu. 

Hlavní hrdinka se totiž ve snu přesune do budoucnosti, která je pouhých pět let blízko. Člověk by si řekl, že se jedná o takový malý okamžik v životě, který plyne tak rychle. Nicméně i za pět let se můžou stát věci, které nás ovlivní po zbytek života. 

Na instagramu jsem si všimla recenzí, které knihu doporučovaly jako oddechový romantický příběh, který je ideálním čtením před spaním. Nejsem si úplně jistá, zda tento příběh takto hodnotit. Za pět let totiž není tuctovou romantikou ve stylu "a žili šťastně až do smrti", ale dotýká se bolavého tématu odcházení a zároveň ukazuje sílu přátelství a jeho důležitost v životě každého z nás. 

Potud zní celý příběh docela zajímavě a jistě vzbuzuje zájem o přečtení. Nicméně hned po pár stranách je jasné, že to nebude tak žhavé, jak to vypadá. 
Autorka totiž nezvolila úplně šťastnou formu vyprávění a celý příběh tak působí velmi urychleně a čtenář nemá šanci si s hlavními hrdiny vytvořit žádný pořádný vztah. 

Celá kniha vlastně vypadá, jako kdyby ji psaly dvě osoby. První polovina trpí tím, co jsem psala výše, působí odflákle, jako slohová práce studenta střední školy. Charaktery postav jsou mizerné a díky velkému skákání v čase se jim nedostává dostatečná pozornost. Autorka vlastně jen tak pluje na nějaké vlně, kterou si načrtla a hodlá se jí držet za každou cenu. 

Namísto toho druhá polovina je na tom o poznání lépe. Autorka se nebojí jít trochu víc do hloubky a nejen, že nám konečně předkládá postavy, které působí uvěřitelným dojmem, ale také hraje na city a mění jejich charakteristiku, kterou načrtla v první polovině příběhu. 

Přesto zde bylo docela velké množství momentů, které se na první pohled snažily hrát na city a působit šokujícím dojmem, ale namísto toho se jednalo o laciné triky, které měly na čtenáře zapůsobit, což, ne vždy, úplně vyšlo.

Rozhodně se nejedná o milostný příběh. Ne, tato fialová nádhera je příběhem o přátelství a i když byla na můj vkus moc strohá, a moc se mi nelíbil ani samotný závěr, který byl opravdu mimo, tak se mi kniha jakýmsi způsobem docela líbila. Rozhodně mě donutila přemýšlet a přiznám se, že mě donutila plakat. I když to od autorky byl takový malý kalkul, kterému jsem, bohužel, podlehla. 




Název: Za pět let
Autor: Rebecca Serleová
Překlad: Petra Pachlová
Nakladatelství: Ikar
Počet stran: 232
Rok vydání: 2021
Vydání první

6 komentářů:

  1. Knihu jsem často viděla na Instagramu a věřím, že jako odechovka to musí být fajn. :) Myslím, že si ji nakonec i přečtu. :D

    OdpovědětVymazat
  2. Mě kniha padla do oka právě svojí obálkou, ale zatím odolávám koupi, přestože mě láká i svým tématem.

    OdpovědětVymazat
  3. A já si právě dlouhou dobu myslela, že jde hlaveň o romantiku... I tak mě ale kniha láká. :)

    OdpovědětVymazat