RECENZE: Čaroděj a sklo | Stephen King

Magická směs fantasy a hororu
v jedinečném podání Stephena Kinga!


Série Temná věž se odehrává ve zvláštní zdevastované zemi, která je plná ohromující vizuální představivosti i nezapomenutelných postav a zároveň děsivě odráží náš vlastní svět.

Roland, poslední pistolník, a jeho družina těsně vyvázli z jednoho světa a vstoupili do dalšího. Právě zde svým druhům Roland vypráví dávný příběh jedné lásky a dobrodružství, ve kterém hraje hlavní roli pozoruhodná žena – Susan Delgadová.

"Ona tam není, zlato!" zakřičí na něj Susannah. "Ona tam není, nebo nechce otevřít, a to je pro tebe totéž! Nech to být! Nech ji být! Jen proto, že je tvoje matka, ti přece za to nestojí! Běž pryč!"
Ale on neslyší ani ji a neodejde. Jake, Eddie, Susannah a Ochu se shluknou, neviděni, za jeho zády a Roland zkusí dveře do matčina pokoje a zjistí, že je odemčeno. Otevře do stinné komnaty vyzdobené hedvábnými tapetami. Na podlaze je koberec, který vypadá jako peršan, jejž milovala Jakeova matka - jenomže tento koberec, jak Jake ví, pochází z provincie Kašamin.
Na druhé straně salonku, u okna se zavřenými okenicemi na ochranu proti zimnímu větru vidí Jake židli s nízkým opěradlem a domýšlí si, že právě tam seděla v den, kdy došlo k Rolandově zkoušce mužnosti. Právě tam seděla, když si její syn všiml milostného kousnutí na jejím krku.

Čaroděj a sklo je strhující vyprávění plné šokujících obratů.


Po Pustinách, které byly sice fajn, ale něco jim chybělo, (recenze zde) jsem byla velmi zvědavá, jak se mi bude líbit Čaroděj a sklo, který mne okouzlil už na první pohled. 

Okouzlil mne hlavně svou obálkou, která je opravdu úžasná a já jsem se nemohla (a stále nemůžu) vynadívat. 
Obálka je tentokrát vyvedena v odstínech fialové a knize opravdu náramně sluší.

Kniha je tentokrát rozdělena na čtyři části. Jak už jsme si u této série mohli zvyknout, tak na začátku nás autor seznamuje s předchozím dějem. 
Tato rekapitulace se mi opravdu líbí. Ne vždy totiž čtu sérii v nějakém kratším časovém období po sobě, a kolikrát mi trvá, než si vzpomenu na nejzásadnější okamžiky z předchozích dílů.

Čaroděj a sklo není pokračováním po stezce paprsku za Temnou věží v pravém slova smyslu, ale vracíme se zde do minulosti. Konkrétně se jedná o Rolandovu minulost, ve které nám poodkryje bolavou část ze svých vzpomínek a vylíčí nám, jak se seznámil se svou životní láskou.

Roland totiž svou skupinu seznámí svým dlouhým vyprávěním s kusem své minulosti. Ocitáme se v Mejisu, který připomíná pravý divoký západ, Rolandovi je kolem šestnácti a je zamilovaný až po uši. Jak už to tak bývá, tak tato láska není úplně košér a Roland a Susan se tak musejí scházet potají. Mimoto se ve městě schyluje k něčemu, co změní životy mnoha lidí.

Mírné pozastavení v cestě za Temnou věží bylo příjemné, zvláště při čtení romantické linky mezi Rolandem a Susan. King se zde trochu rozněžnil a ukázal nám, že i Roland býval normálním, zamilovaným mužem, a že takový, jaký je dnes, je díky událostem v jeho životě.

Nejedná se však o červenou knihovnu, i když díky tématu, které je v knize, se přibližuje spíše čtením pro ženy než drsné muže.
Bohužel je už od začátku jasné, že vyprávění Roland nezakončí větou "šťastně až do smrti", ale čtenář se dozví, jak strašné to celé vlastně bylo.

Poprvé v životě se mi osobně stalo, že jsem před samotným koncem knihu odložila a mezitím přečetla asi další dvě, jiné. Nechtěla jsem, aby tento příběh skončil a o to bolavější pro mě bylo, že jsem čím dál více tušila, že to nebude vůbec hezký konec.

Věřím, že mnoho čtenářů Temné věže muselo být naštváno. King v této knize nejen, že v podstatě pozastavuje pouť za Temnou věží, ale zároveň v této knize prolíná hned několik žánrů, včetně fantasy, romantiky nebo westernu.

Přesto je Čaroděj a sklo naprosto fantasticky napsaná kniha, Podle mě se jedná o nejlepší knihu z celé série (zatím) a jsem opravdu zvědavá, kam se autor hodlá posunout a už se neskutečně těším, až se zase setkám s  naším Ka-tet.

Pokud tedy stále váháte, zda se do série pustit, či nikoliv, tak já radím pustit! I když je začátek poměrně slabý, tak je díl od dílu opravdu lepší a garantuji vám, že po třetím díle (nebo už po druhém?) sérii propadnete stejně jako já.


Za zaslání recenzního výtisku mnohokrát děkuji nakladatelství Beta,
kde si knihu Čaroděj a sklo můžete zakoupit.



Název: Čaroděj a sklo
Série: Temná věž (4. díl)
Autor: Stephen King
Překlad: Linda Bartošková
Nakladatelství: Beta - Dobrovský
Počet stran: 654
Rok vydání: 2020
Vydání třetí



2 komentáře:

  1. Obálka je opravdu hezká a na živo musí být ještě výraznější. :) Já nejsem milovník Kinga, takže kniha nebude pro mě, ale tvoje recenze by mě i nalákala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mockrát děkuju ❤️ a máš pravdu, obálka je na živo ještě hezčí :-)

      Vymazat