RECENZE: Pistolník | Stephen King

Magická směs fantasy a hororu
v jedinečném podání Stephena Kinga!


V první knize Pistolník představuje Stephen King čtenářům jednoho ze svých nejtajemnějších hrdinů, Rolanda z Gileadu, posledního pistolníka. 

Pistolník Roland je poslední střelec přízračného světa ztraceného kdesi daleko v budoucnosti. Je to svět zdevastovaný jak fyzicky, tak morálně. 

A právě pravdu tohoto světa, zda je skutečným podsvětím, či pouze jen děsivou alternativou světa našeho, tvrdošíjně hledá Roland. I za cenu vražd a prokletí vlastní duše. 

Kniha sleduje jeho honbu za mužem v černém, neboť jenom on zná cestu k Temné věži, v níž se pronikají všechny světy. To on staví pistolníkovi do cesty napřed barmanku Allii z pouštní osady Tull a pak chlapce Jakea, jejichž životy jsou jedněmi z mnoha, jimiž musí pistolník zaplatit za setkání s mužem v černém...

Pistolník uchvacuje svým realismem promíseným s přízračnou snovostí, takže čtenář dychtivě očekává každou další kapitolu.


Série Temná věž je jednou ze sérií, ze které jsem měla opravdu strach. Nevím, čím to bylo, ale bylo to tak. Když však nakladatelství Beta přišlo s reedicí, a kamarádi mě přesvědčovali o tom, jak je báječná, tak jsem se rozhodla, že ji tedy zkusím.

Obálka knihy je naprosto fantastická! Opravdu moc se mi líbí a na první pohled z ní dýchá kousek westernu propojeného s pořádnou temnotou.

Uvnitř se ukrývá celkem pět kapitol, kterým přechází úvod a předmluva. Stephen King totiž toto vydání malinko upravil a přepsal jisté části. O jeho úmyslech a tom, proč tomu tak udělal nás seznámí právě v úvodu.

Osobně jsem původní verzi nečetla, tak nedokážu posoudit, nakolik je tato verze upravená a je-li to k lepšímu či ne.

Bohužel příběh samotný zase není taková pecka jako jsem si myslela. Při čtení jsem se ptala sama sebe, jestli se opravdu jedná o tu opěvovanou sérii a co na ní čtenáři vlastně mají. 
Ve zkratce by se dalo říci, že Pistolník někam jde, přitom se v myšlenkách vrací do minulosti, pak zase jde, potká malého kluka, se kterým jde. A pak dojde tam, kam chtěl. Bez kluka. Strhující finále je tak trochu fantasmagorie. 

Ale abych nebyla jen zlá, tak ano. Styl vyprávění je přesně takový, jaký mám ráda. I když se jednalo jen o Pistolníkovo přemístění z bodu A do bodu B, tak mne čtení svým způsobem bavilo. O tom žádná. 

Všude spousta písku, vyprahlá poušť a horké slunce mne přemístily do období westernů. Úplně jsem slyšela dobovou hudbu a viděla muže s kolty za pasem a ženy v dobových šatech. I když byla tato procházka po poušti místy trochu chaotická, zvláště při Rolandových vzpomínkách na minulost, tak musím říct, že jsem ráda stála po jeho boku.

Bohužel na to, že se jedná o první knihu ze série, která má své čtenáře nalákat na něco velkolepého, to byla opravdu spíše bída. Kdybych nebyla ujišťována, že je Pistolník nejslabším článkem celé série, tak nevím, jestli bych se do dalších dílů pouštěla. 

Nicméně jsem se nezalekla a další díl jsem nezatratila. A už nyní vám můžu říct, že jsem udělala dobře! Věřím, že se Temná věž stane jednou z mých oblíbených sérií a děkuji všem, kteří mne ubezpečili, že se v dalších dílech není čeho bát.


Název: Pistolník
Série: Temná věž (1. díl)
Autor: Stephen King
Překlad: Linda Bartošková
Nakladatelství: Beta - Dobrovský
Počet stran: 232
Rok vydání: 2020
Vydání čtvrté (rozšířené a upravené)

Žádné komentáře:

Okomentovat